Uudelle luistelijalle

VÄLINEET JÄÄHALLILLE

Jäähallille tarvitset mukaan seuraavat välineet ja tarvikkeet:

• Asianmukaiset vaatteet. Mieluiten tiukat trikoohousut/ luisteluhame, pitkähihainen ja kevyt takki
  • Kuivaharjoittelua varten kuivat vaihtohousut ja vaihtopaita
  • Päähän huivi/panta
  • Hanskat, mieluiten sormikkaat. Varahanskoja kannattaa olla laukussa muutamat.
  • Juomapullo
  • Hyppynaru
  • Kunnolliset lenkkarit
  • Luistimet ja luistinsuojat
  • Luistinten kuivaukseen pikkupyyhe

OHJEITA JÄÄHALLILLE

• Jäälle sopivimmat vaatteet ovat kevyet ja joustavat vaatteet. Toppapukua ei suositella, koska se voi olla liian paksu ja näin ollen liian kuuma.
  • Harjoitusluistimia ei mielellään suositella vaan parhaiten harjoitteluun soveltuu kaunoluistimet/taitoluistimet, joissa on kärkipiikit. Ryhmissä harjoitellaan piikkien ja terän käyttöä. Luistinten kuntoon tulee kiinnittää muutenkin huomiota. Huonokuntoiset luistimet ovat vaaraksi kasvavan nuoren nilkoille ja jaloille. Luistimen varsiosa ei saa taittua lapsen jalassa.
  • Pitkät hiukset tulee olla kiinni ja pois silmiltä.
  • LK1-ryhmään siirtyessä voidaan ruveta harkitsemaan oikeiden taitoluistimien hankkimista kaunoluistimien tilalle. Tämä sen takia, koska ryhmässä harjoitellaan enemmän hyppyjä ja yhdellä jalalla. Luistimet tulee tällöin olla mahdollisimman nilkkaa tukevat. Näin vältytään turhilta vammoilta. Oikeanlaisten luistinten hankintaan saat ohjeita ryhmän ohjaajalta ja valmentajilta.
  • Muistathan, että jäähallilla ei tarvita luistimeen villasukkia. Luistimen tulee olla tukeva ja sopivan kokoinen. Villasukka myös hiertää jalkaa. Luistimen sisään kannattaa suosia ohutta napakkaa sukkaa.
  • Luistimissa tulee olla luistinsuojat. Luistinsuojat otetaan pois vasta jäälle mennessä.
  • Luistimet tulee kuivata jään jälkeen ruostumisen estämiseksi. Luistinpyyhe kannattaa ottaa siis mukaan.
  • LK-ryhmillä suositellaan kypärän käyttöä. Ohjaajien toiveena on, että ryhmän luistelijalla olisi oma nimi kypärässä, jolloin tunnistaminen helpottuu isossa ryhmässä.
  • Jäähallille ei saa tuoda sokerisia, eikä epäterveellisiä eväitä. Suosi terveellisiä vaihtoehtoja. Tällaisia ovat esimerkiksi eväsleivät, välipalarahkat, hedelmät ja vihannekset. Juomana vesi! Ei sokerisia mehuja, vichyä tai energiajuomia! Kyseessä on urheiluseura ja siksi sokeriset välipalat voidaan jättää kotiin. Esimerkiksi myslipatukat ja energiapatukat sisältävät suuria määriä sokeria, joita kannattaa välttää.