Taitoluistelu

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Taitoluistelun lajit ovat yksinluistelu, jäätanssi, pariluistelu ja muodostelmaluistelu. Seurassamme on mahdollisuus aloittaa harrastus luistelukoulussa tai aikuisryhmässä ja edetä kilpatasolle saakka. Toistaiseksi lajeista on valittavina ainoastaan yksinluistelu.

Yksinluistelu on monipuolinen taitolaji. Lajin kilpailutoimintaan tähtäävät aloittavat säännöllisen lajiharjoittelun jo hyvin nuorina. Kilpailuihin tähtäävät aloittavat usein jo 5-vuoden iässä. Hypyt, piruetit ja muu luistelutaito kehittyvät säännöllisellä harjoittelulla. Jääharjoittelun lisäksi viikottaiseen ohjelmaan kuuluu myös oheisharjoitukset muun muassa tanssi tai baletti sekä lajitaitoja edistävät kunto- ja liikkuvuusharjoittelu.

Luistelussa pääsee mukaan musiikin, rytmin ja tanssin maailmaan, jossa lajitaitojen oppimisen lisäksi kehittyy kehonhallintataidot. Monella laji vie mennessään kun omaksuu terän, vartalon ja jään yhteistyön ja tuloksena luistelija pääsee ilmaisemaan itseään, omia taitojaan ja tunteitaan musiikin ja liikkeen kautta.

Kilpaileminen

Suomessa nuorimmat taitoluistelun harrastajat, myös osa vanhemmista, kilpailevat vain seura- ja aluetasolla. Ensimmäinen sarja, jossa järjestetään kansallisia loppukilpailuja ovat debytantit. Muut kilpailusarjat ovat noviisit (SM-noviisit ja Noviisit), juniorit (SM-juniorit ja Juniorit) sekä seniorit (SM-seniorit ja Seniorit).

- Suomen Taitoluisteluliitto

Seura järjestää kilpailutoimintaa seuran lapsille, nuorille ja tulevaisuudessa myös aikuisille. Kilpailutoiminta edellyttää luistelijalta vahvaa sitoumista harjoitteluun ja vaatii myös perheeltä taloudellisia panostuksia. Taitoluisteluliitto tukee nuoria taitoluistelijoita järjestämällä mm. leiritoimintaa.

Suomalaisista taitoluistelijoista arvokisamitaleille ovat yltäneet Viveca Lindfors, Kiira Korpi, Laura Lepistö ja Susanna Pöykiö.

Harrastaminen

Kilpaileminen ei ole missään nimessä pakollista, vaan harrastajille myös tarjotaan mahdollisuus kehittyä lajissa sekä halutessaan päästä esiintymään seuran omissa improkisoissa sekä joulu- ja kevätnäytöksissä.

Luistelun ilo kuuluu kaikille jokaisen yksilön lähtökohdistaan, iästä ja taitotasosta riippumatta. Jokaiselle löytyy jotain! <3

- Kristi Loukusa, TaiKa päävalmentaja